Wat is OGO?
OGO is de afkorting van OntwikkelingsGericht Onderwijs en is gebaseerd op de sociaal-constructivistische leertheorie van Lev Vygotski (1896-1934). Een kenmerk daarvan is dat kennis en begrip ontstaat door interactie en taalgebruik. Kinderen leren het beste in een realistische omgeving, een omgeving die zij kennen en herkennen. Daarom werkt een OGOschool altijd met thema’s: sociaal-culturele praktijken waarin de echte wereld wordt nagebootst en waarin zij de handelingen en vaardigheden leren die nodig zijn om in die omgeving te functioneren. Daarvoor moet je ook goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. Maar ook communiceren, samenwerken, kritisch nadenken, initiatief nemen zijn belangrijk.
Bij OGO is het van belang dat kinderen uitstijgen boven hun huidige niveau, naar de zone van naaste ontwikkeling. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Hij/zij doet voor, doet mee en biedt lesstof aan die de kinderen een stap verder brengt in hun ontwikkeling.
Binnen OGO staat samenwerkend, spelend en onderzoekend leren centraal. Het onderwijs draagt bij aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Ze ontdekken samen met anderen de wereld om hen heen en welke rol ze in de maatschappij kunnen vervullen.