Klachten

Ouders kunnen zich zorgen maken of ontevreden zijn. Onze school wil recht doen aan die signalen én wij willen er ook van leren. Dat betekent dat wij goed willen luisteren naar wat ouders dwars zit om vervolgens oplossingsgericht te zijn. 

De route voor ouders die niet tevreden zijn met keuzes van school of zich zorgen maken:

  1. Klachten of zorgen betreffende uw eigen kind bespreekt u altijd eerst met de groepsleerkracht. 
  2. Als dit niet tot een oplossing leidt, kunt u het probleem voorleggen aan de directeur. 
  3. Klachten of zorgen over het beleid van de school kunnen ouders direct bespreken met de directeur. 
  4. Als het gesprek met de directeur niet naar tevredenheid is geweest, kunnen ouders hun klacht of zorg bespreken met de interne contactpersoon.
  5. Tot slot kunnen ouders een officiële klacht indienen.
Interne contactpersoon

Op iedere school die valt onder de Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel zijn één of twee interne contactpersonen aangesteld bij wie alle betrokkenen van de school (leerlingen, ouders, personeel, vrijwilligers) terecht kunnen met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook. Iedereen kan zich wenden tot de interne contactpersonen als men, om bepaalde redenen, niet met een klacht naar de directie kan gaan. De interne vertrouwenspersoon is niet degene die een eventuele vraag, zorg of klacht in behandeling neemt, maar hij/zij zoekt samen met de melder een weg om de problematiek bespreekbaar te maken.

Op onze school zijn drie vertrouwenspersonen actief. Dit zijn Fleur Spijkers, Paulien Vos en Jort van Beek. Dus als u niet bij de leerkracht of directeur terecht kunt, dan kunt u contact opnemen met de interne vertrouwenspersonen, voordat u de klachtenprocedure ingaat.

f.spijkers@boe-amsterdam.nl

p.vos@boe-amsterdam.nl 

j.vanbeek@boe-amsterdam.nl

Externe vertrouwenspersoon

Ouders kunnen te allen tijde contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon:

Mevrouw Minke Fuijkschot

Telefoon: 06-31631673

Email:     mfuijkschot@hetabc.nl

Indienen van een officiële klacht

Als het gesprek met de schooldirecteur en de interne contactpersoon niet leidt tot een goede oplossing, kunnen ouders gebruikmaken van de klachtenregeling van het bestuur. Ouders moeten dan een officiële klacht indienen bij het schoolbestuur. De klachtenregeling bestaat uit de volgende stappen:

  1. U kunt een brief sturen met daarin uw klacht naar Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel, "postbus 51356, 1007 EJ Amsterdam, t.a.v. het college van bestuur en o.v.v. "klacht". Het is ook mogelijk dit met een mail te doen. U kunt deze mail sturen naar secretariaat@ooada.nl.
  2. U ontvangt een ontvangstbevestiging.
  3. U wordt, na ontvangst van uw klacht, uitgenodigd voor een gesprek waarin u uw klacht mondeling toe kan lichten aan één van de medewerkers die de klacht in behandeling heeft.
  4. De desbetreffende medewerker geeft de schooldirecteur inzage in uw schriftelijke klacht. Mocht u dat niet willen, dan dient u dat in uw brief/mail te vermelden. Het college van bestuur zal zich dan gaan beraden wat er met uw klacht gedaan kan worden.
  5. Als blijkt dat deze klacht nog niet met de schooldirecteur is besproken, zal de medewerker u verzoeken dit alsnog te doen. Als dat gesprek voor u niet tot het gewenste resultaat leidt, zal de medewerker de klachtenprocedure hervatten.
  6. Op basis van de klacht en uw mondelinge toelichting gaat de medewerker in gesprek met de schooldirecteur en eventueel andere betrokkenen van school.
  7. De medewerker koppelt vervolgens uw brief/mail, de mondelinge toelichting en de reactie van school terug met het college van bestuur.
  8. Het college van bestuur formuleert een schriftelijke reactie op de klacht. Deze reactie wordt naar u gemaild en via de post verstuurd.

* Klachten, ingediend drie weken voor het einde van het schooljaar, zullen na de zomervakantie behandeld worden.

Als u zich niet kunt vinden in de reactie van het college van bestuur, bestaat de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij ons schoolbestuur is aangesloten. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de Landelijke Klachtencommissie is in te zien op de website www.onderwijsgeschillen.nl

Landelijke Klachten Commissie (LKC)
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030-2809590          

Email: info@onderwijsgeschillen.nl